Sunday, October 18, 2009

Fikir, fikir dan Terus Fikir...

Salam buat shbt2...

Saya selalu terfikir, sekiranya saya diberi peluang kali kedua untuk mengubah hidup saya, adakah kehidupan saya sama dengan kehidupan saya pada masa kini. Atau lebih baik dan tidak mustahil lebih teruk.. Tapi, kenyataannya, kita tidak mampu mengubah ketentuanNYA. Masa tidak akan dapat diputar kembali, tidak akan dapat di ulang balik.. Atas dasarnya, manusia memang cepat lupa.. Lupa yang setiap menda yang berlaku pada hari ini, banyak yang akan mempengaruhi kita pada hari esok.. Lupe keperitan hari ini bila mendapat kejayaan pada hari esok.. Lupe yang stiap dari kita b’mula dari kosong.. Lupe,lupe dan akan terus lupe.. Dan ble smpai satu wktu, mula menyesali kekhilafan diri dan mgharapkan sesuatu yang mustahil untuk diperolehi. Itulah kelemahan insan yang bernama manusia.

Kadang-kadang saya terfikir, susahnya hidup ini. Ambil berat akan diri sendiri pun dah amat susah. Ini plak kena care sal sdare2 seagame ngn kta. Tapi,sbagai seorg yang beragama Islam,sorg muslim, wajib atas kita untuk ambil berat, ambil tahu menda2 yang berkaitan dengan sdare2 kita. Berat, memang berat.. Papepn, ALLAH itu Maha Adil, Maha Tahu. Tidak dibebankan atas hambaNYA melainkn DIA tahu yang kita mampu untuk menghadapinya. Yang selalu khilafnya, kita. X berusaha, tapi dah menyerah kalah. Asyik mengharap bantuan dari sahabat2, mengundur diri bila d ajak kedepan. Yang paling teruk, sesame kita pun adenya penyakit phd (prasaan hasad dengki). Sedangkan kita sebgai ummat Islam, dsuruh untuk memelihara persaudaraan sesme kta. Tp. Dgn adanye phd dlm diri, sampai bila2 pn kita tidak akan maju. Ummat Islam akan trus t’tindas, akan trus brada d bawah.

Saya slalu gak t’fikir akan ayat ni, ’ingatlah ALLAH, jiwa akn mnjadi tng”. Zikrullah, zikrullah, zikrullah.. Dan memang diakui jiwa akan tenang ble kte ingat aknNYA. Bknkah Tuhan telah b’firman, ktahuilah dgn mengingati ALLAH, jiwakan mnjadi tnang.. Tp, nak ingat DIA dalam hati kte, mmpukh kte? Ye, kte mmpu.. Kte mmg mmpu.. Tp brape rmai yg istiqamah dgnnya? Brape rmai yg sntiase ingtNYA d saat kte susah dan lebih2 lagi d saat sngnya kte?Mungkin boleh dblng dgn jari. Saya tahu sapelah saya untk tgur shbt2 saya. Sdgkn dri sndri xbtul, suke2 ati je nak tgur org laen. Mgkn itu yg t’dtik d ati sblingn dari kte. Tp, 1 yang saya pegang, sbgai sdare seagme, da mnjadi tggjwb kte tuk slg tgur-mnegur,ingt-mngingatkn. Dan saya amat ske ble ade shbt2 saya yg sudi mnegur kekhilafan saya. Shbt2 bginilah yang saya cari dan sntiase cari. Krane bg sy,shbt2 bginilah yg btul2 d nmekn sbg shbt.

Secara jujurnya, ape yang saya nak sampaikn kat sini adalah stiap dari kita d beri pilihan untuk mengubah diri kita atau untuk membuat keputusan yang terbaik. Tetapi, kita yang seharusnya bertanggungjawb d atas stiap baik buruknya pilihan kita itu. Kita yang perlu brani untuk mghadapi jalan yang telah kita pilih. Supaya kita yang tidak t’sgkur d akhir pilihan kita nti. Tidak mghrp mse tuk d putar kmbali (yang t’bukti mustahil ) buat mengubah plihan yg tlah kta buat dgn yakinny? Dan kita jugak yang mnentukan bgaimne bntuknya ummat Islam pada masa kini. Kita yang akan mencorakkanny dan kitalah yang akan mmbwa Islam ke tmpat yg slayaknya, insyaALLAH. Tp, ini smua adlh mustahil sekiranya kita masih mngamalkn sikap ‘keakuan’. X b’satu padu dan x b’satu hati. Duhai shbt2ku yg dcintai kranaNYA, ayuh, ayuh sme2 kte b’juang dalam mncari keredhaanNYA. Ayuh bsme2 kte tgakkn kalimah ALLAH d bumi ini. Ayuh kte kmbalikn kgemilangan Islam. Ayuh shbt2ku,ayuh. Smoge p’juangan kte ini d p’mudahkanNYA.ameen...
Ingatilah ALLAH, cintailah ALLAH, nescaye DIA akan mengingati dan mencintai kte.

Maka ingatlah kepadaKU, AKU pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKU dan janganlah kamu ingkar kepadaKU. (2:152)
Katakanlah ( Muhammad ), “Jika kamu mncintai ALLAH, ikutilah aku, nescye ALLAH mncintaimu dan mengampuni dose2mu.” ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.. (3:31)

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda2 ( kebesaran ALLAH ) bagi org yang berakal ( iaitu ) orang2 yang mengingati ALLAH smbil b’diri, duduk atau dlm keadaan b’baring, dan mereka memikirkan ttg pnciptaan langit dan bumi ( seraya b’kta ), “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau mncipta smua ini sia-sia, Maha Suci Engkau, maka lindungilah kami dari azab neraka.” (3:190-191)



~smoge stiap yg kte lakukn tdk sia2 dan sntiase d dlm rhmatnya..ameen...
Slm...

No comments:

Post a Comment